Çarşamba, Ekim 26, 2005

Keyif Verici Maddelerin Tarihi / Cennet, Tat ve Mantık

Keyif Verici Maddelerin Tarihi / Cennet, Tat ve Mantık;
Wolfgang Schivelbusch;
Tercüme: Zehra Aksu Yılmazer
Dost Kitabevi Yayınları;
Sosyal Bilimler, Sosyoloji, Genel Tarih, Tarih;
Türkçe (Orijinal Dili Almanca) 222 s. 13.5 x 21 cm. Ankara, Ekim 2000

Ortaçağda karabiber yalnızca baharat değil, statü sembolüdür, hatta ödemelerin para yerine karabiberle de yapıldığı olur.
Doğunun lüks malları Avrupa'nın kaba ortaçağ kültürünü yavaş yavaş inceltir ve Hindistan deniz yolunun keşfinden sonra Avrupa ekonommisinin önemli bir faktörü haline gelir.
Avrupa'da belirli dönemlerde yepyeni keyif verici maddeler ortaya çıkar. Kahve, çay ve tütün sömürgeciliğin tesadüfi keşifleri midir, yoksa daha önce hiç bilinmeyen yeni gereksinnimleri mi karşılarlar?
Her toplumun hak ettiği, gereksinim duyduğu ve kaldırabildiği kendine özgü keyif verici maddeleri vardır. Ortaçağda genellikle bira ve şarap içilirken, Sanayi Devrimi'ndenn sonra neden daha sert içkilere gereksinim duyulmuştur?
Tütün içme sürecini hazılanndıran, puroyyu fazla yavaş olması nedenyiyle geride bırakan sigara, "bir sigara içimi" hızıyla modern çağa damgasını vurur.
Afyonun tarihi sömürgeciliğin de bir özetidir sanki: "Afyonkeş" diye bildiğimiz Çin afyonla ancak 18. yüzyılda İngiltere "sayesinde" tanıır. İngilizler Çin'den çay alır, karşılığında da afyonu dayatırlar.
Frankfurter Allgemine Zeitung Wolfgang Schivelbuch'un bu özgün çalışması için şöyle diyor: "Schivelbusch, hiç bilinmedik yollardan giderek, keyif verici maddelerin insanlık tairhini nasıl etkilediğini ortaya koyuyor.

http://www.yenisayfa.com/pgs/prda/prd_detail.asp?fr_prdSID=CsdaVx

0 yorum:

 

©2009RAKILI KİTAP | by TNB